Tämä on kysymys, joka on askarruttanut minua paljon viimeisten vuosien aikana. Olen kasvanut uskovassa kodissa ja käynyt seurakunnassa lähestulkoon aina. Niinpä minut on kyllästetty kaanaankielellä ja kristillisillä kliseillä, jotka osaan jo ulkoa. Olen ollut uskossa lapsesta saakka, tai nuoresta, riippuu miten sen uskoontulon ymmärtää. Tärkeintä on kuitenkin, että tiedän nyt olevani uskossa ja Jumalan lapsi Kristuksen tähden. 

Saattaa kuulostaa hullulta, mutta evankeliumi on minulle edelleen arvoitus. Minun on vaikea selittää evankeliumia kenellekään, tai kirjoittaa sitä selkeästi, ytimekkäästi ja ymmärrettävästi. Olen kyllä yrittänyt kirjoittaa sitä, mutta Jeesuksesta kertominen kirjallisesti tuntuu olevan vaikeaa. Se on kuin loputon suo, sillä yritän kai referoida koko Raamattua, enkä osaa hahmottaa, miten yksityiskohdat liittyvät kokonaisuuteen ja mikä nyt sitten olikaan kaikista olennaisinta. 

Voi kyllä, olen käynyt evankalioimiskurssinkin, joka oli varsin mainio :) En kuitenkaan koskaan oppinut ulkoa "tekniikkaa" ja sitä kaavaa, sillä minusta tuntuu, etten voi kertoa Jeesuksesta jonkun toisen sanoilla, tai jonkun toisen keksimällä tavalla. Sanat, jotka eivät ole "lävistäneet" omaa sydäntäni, joita en ole itse todeksi elänyt, ne eivät kuulosta aidoilta minun suussani. Minä en halua ladella tyhjiä fraaseja, kaanaankielisiä kliseitä, joitten merkitystä en itsekään ymmärrä. 

Ei, vaan haluaisin todella ymmärtää, mitä on evankeliumi. Niin, että todella uskaltaisin siitä myös puhua ja kirjoittaa. Kyllähän minä jonkun verran osaankin. Voin kertoa helposti, että kaikki olemme syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Sen näkee jo kun katsoo ympärilleen. Tai peiliin. Kuitenkin se ydinkohta, se hyvä uutinen Jeesuksesta. Sitä on vaikeampi selittää. 

Jumala, avaa minulle tätä totuutta..