Tietokoneen hurina ja kellon raksutus seinällä täyttävät hiljaisen huoneen. Makaan sängyllä ja näen unta. Silmät auki haaveilen siitä, mitä olisi voinut olla ja siitä mitä ei koskaan ollut. Näen tässä unessa asioita, joita ei koskaan tule, ovia, jotka on minulta suljettu. Kyyneleet ovat kaukana, en tavoita niitä. Tuska kuitenkin on läsnä, ikävä, kaipaus ja suru. 

Jos olisin tarttunut hetkeen, silloin vuosia sitten, olisiko nyt toisin? Jos olisin silloin uskaltanut olla rohkea ja jos olisin tehnyt sen, mikä oli oikein, olisiko kohtaloni toinen nyt?  Menetinkö ihmisen, josta olisin voinut saada ystävän? Ehkä minun on nyt nieltävä vuosien takaisten tekojeni ja tekemättä jättämisieni seuraamuksia. MInä luulin, etten tehnyt mitään väärin, vaikken tehnyt myöskään sitä, mikä olisi ollut oikein. Yritin kai pysyä puolueettomana, mutta puoluettomuus ei ole vaihtoehto. Jos suljet silmäsi julmuudelta, syyllistyt siihen itse.

Suren myös toista asiaa. Olen kantanut pitkään mukanani katkeruutta ja nyt kun se on vihdoin poispyyhitty, olen menettänyt vuosia, joita ei ikinä saa takaisin. Olen menettänyt tuhansia arvokkaita hetkiä vain itsepäisyyteni ja syntini tähden. Olen menettänyt jotain niin kallisarvoista ja ainutkertaista, etten sitä millään enää voi ostaa takaisin, ne päivät ovat lopullisesti takanapäin. Jospa olisin jo vuosia sitten päästänyt irti kaikista kaunoista, jospa olisin elänyt toisin. En kestä itseäni.

On katkeraa juoda omaa keitostaan, sitä lientä, mitä on itse vuosien varrella itseään varten hämmentänyt. Mitä ihminen niittää, sitä hän myös kylvää. Harvinaisen totta. Sanotaanhan, että vaikka synnit saa anteeksi ja puhtaan sydämen, niin seuraamukset on selvitettävä tavalla tai toisella. 

Jeesus, tarvitsen sinun sovitustasi ja armoasi tänään enemmän kuin koskaan. En pyydä, että ottaisit pois seuraamukset, sillä ne kai opettavat minua, mutta anna minulle uusi mahdollisuus! Auta minua jatkossa elämään paremmin, etten alkaisi hellimään syntiä sydämessän, enkä sulkisi enää korviani omantunnon ääneltä, vaan voisin olla herkkä tottelemaan sitä. Opeta minua kylvämään hyviä asioita. Auta minua keittämään hyvää soppaa, jota voin myöhemmin iloiten nauttia. Korjaa elämäni suunta oikeaksi jo nyt, ennen kuin ehdin pilata elämäni keitosta.

Ja ennen kaikkea, tule minulle rakkaammaksi Jeesus!